About

Sunday 30 August 2020

PROGRAM "KONSERVASI MERDEKA" PERSATUAN AKTIVIS SAHABAT ALAM (KUASA) BERSAMA AGENSI KERAJAAN

Sempena Hari Kemerdekaan 31 Ogos 2020, Pelepasan anak penyu ke laut lepas adalah acara kemuncak daripada tentatif Program "Konservasi Merdeka" anjuran Persatuan Aktivis Sahabat Alam (KUASA) dengan kerjasama Pusat Konservasi Dan Penerangan Penyu dan Majlis Perbandaran Manjung.
 
Program yang bermotifkan kemerdekaan mencapai hasratnya apabila sebanyak 73 ekor anak penyu yang disumbangkan oleh Pusat Konservasi Dan Penerangan Penyu Segari yang berpangkalan di Pantai Pasir Panjang telah memberi peluang kepada 73 orang kakitangan KUASA melepas bebas anak penyu khazanah negara yang tidak ternilai harganya ke laut lepas sebagai simbolik bagi mencapai kemerdekaan dalam neratif kehidupan marin tersebut.
 
Sebelum itu program yang bermula sejak jam 12.00 tengahari dimulai penerangan berkenaan habitat hidupan marin, pembersihan pantai dan penanaman 63 pokok ambung-ambung turut diadakan. 
 
Sebanyak 98.8kg pelbagai sampah dan bahan plastik dapat dikutip pada program tersebut yang jelas menunjukkan betapa masyarakat kita masih belum menghayati bahawa dunia ini dikongsi antara manusia dan makluk marin yang lain yang memerlukan tindakan positif dan prihatin daripada manusia.
 
Objektif program ada bagi memberi pendedahan dan kesedaran kepada masyarakat akan kepentingan menjaga pemeliharaan dan pemuliharaan perairan pantai agar menjadi tempat yang bersih, ceria dan selamat dikunjungi dan juga memberi harapan dan peluang kepada generasi akan datang agar dapat melihat hidupan marin dengan nyata.
 
#Malaysia Prihatin
 
Bahagian Kemasyarakatan
Jabatan Pembangunan Komuniti & Sosial
Majlis Perbandaran Manjung

 






0 Comments:

Post a Comment