About

Saturday 28 January 2023

KRT TAMAN SUNGAI WANG DAN MAJLIS PERBANDARAN MANJUNG LAKSANA PROGRAM GOTONG-ROYONG LANGKAH PROAKTIF CEGAH WABAK DENGGI

 29 Januari 2023 (Ahad) - Kawasan Rukun Tertangga (KRT) Taman Sungai Wang, Ayer Tawar dibawah pimpinan Encik Amran Puteh, selaku Pengerusi dan Encik Zainul Ariffin Abu Bakar, selaku Setiausaha telah mengambil langkah proaktif untuk mencegah denggi yang kini menjadi wabak di kawasan perbandaran Manjung.

Program gotong-royong perdana anti aedes melibatkan komuniti perumahan tersebut telah mendapat bantuan kerjasama daripada Jabatan Kesihatan Persekitaran dan Perkhidmatan Bandar dan Pasukan Penyelenggaraan Pokok Unit Landskap Majlis Perbandaran Manjung.
Menariknya, program gotong-royong sebentar tadi dapat dilaksanakan dalam waktu yang singkat sahaja kerana mendapat sambutan dengan penglibatan komuniti taman perumahan yang ramai menyertainya dan saling berkerjasama. Ini kerana, kebersihan di kawasan penempatan awam memainkan peranan dan perlu mendapat kerjasama dari semua pihak termasuk komuniti setempat bagi mengurangkan risiko kepada jangkitan wabak denggi.
Objektif program ialah sebagai memberi kesedaran dan menyemai sikap tanggungjawab komuniti bagi melindungi keluarga dan jiran serta membentuk komuniti yang prihatin terhadap kawasan persekitaran, lebih-lebih jika hidup dalam komuniti taman perumahan di kawasan perbandaran.
Kita perlu hindari sikap "rosak susu sebelanga akibat setitik nila" tetapi perlu hidupkan semangat kejiranan. Semangat kejiranan merupakan aspek penting dalam hidup berkomuniti yang lahir daripada kesedaran dan inisiatif kita untuk mewujudkannya.
Tahniah dan terima kasih kepada komuniti Taman Sungai Wang dari pelbagai rumpun bangsa dan agama yang menghidupkan semula semangat gotong-royong sebentar tadi.
"Serumpun bak serai, sesusun bak sirih"
Bahagian Kemasyarakatan
Jabatan Pembangunan Komuniti dan Sosial
Majlis Perbandaran Manjung






0 Comments:

Post a Comment