About

Friday 6 January 2023

PROGRAM KHIDMAT MASYARAKAT UNIVERSITI PENDIDIKAN SULTAN IDRIS (UPSI) DENGAN KERJASAMA MAJLIS PERBANDARAN MANJUNG (MPM) TINGKAT MATLAMAT PEMBANGUNAN MAMPAN/LESTARI (SDG)

 7 Januari 2023 (Sabtu) - SDG ialah singkatan bagi Sustainable Development Goals dengan 17 matlamat SDG yang bertunjangkan kepada 5 bidang tumpuan iaitu pembangunan masyarakat, penjagaan bumi, kemakmuran, keamanan dan kerjasama yang perlu dicapai menjelang 2030.

Bertempat di Pusat Konservasi dan Penerangan Penyu, Pantai Pasir Panjang, Segari telah diadakan teras program SDG 14 dan 15 oleh 40 orang mahasiswa dan mahasiswi Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI) dalam program konservasi pantai dan penyu.
Program anjuran oleh Kelab Persatuan Geografi @ PERGEO dipimpin oleh Puan Dr. Sumayyah Aimi Mohd Najib, Pensyarah dan Ketua Jabatan, Geografi dan Alam Sekitar UPSI telah berkolaborasi bersama Jabatan Kesihatan Persekitaran dan Perkhidmatan Bandar Zon 3 Majlis Perbandaran Manjung dan Jabatan Perikanan Negeri Perak.
Objektif program ialah bagi memupuk kesedaran awam terhadap kepentingan menjaga ekosistem laut dan khazanah bernilai negara seperti penyu yang kian menghadapi kepupusan. Justeru itu pihak universiti sebagai peneraju ilmu wajar memainkan peranan menerapkan pendidikan pembangunan lestari dalam kalangan warga universiti dan mendidik masyarakat setempat.
Sebanyak 197 kg sampah dapat dikutip pada program tersebut yang kebanyakkannya terdiri daripada botol plastik, bekas polystrene dan tin minuman.
Sekalung penghargaan dan terima kasih kepada warga UPSI yang telah berusaha meningkatkan kesedaran mengenai kepentingan pemeliharaan dan pemuliharaan alam sekitar di daerah Manjung.
Bahagian Kemasyarakatan
Jabatan Pembangunan Komuniti dan Sosial
Majlis Perbandaran Manjung






0 Comments:

Post a Comment