About

Saturday 22 February 2020

PROGRAM PENGEMBANGAN & "SAVE OUR SEA" JABATAN PERIKANAN NEGERI PERAK

Pagi tadi bertempat di Pantai Peranginan Teluk Senangin Program Pengembangan Dan " Save Our Sea" Jabatan Perikanan Negeri Perak & Malakoff Coperation Berhad dengan kerjasama Majlis Perbandaran Manjung telah diadakan.

Program telah disempurnakan perasmiannya oleh Pegawai Daerah Manjung Tuan Zulhisham Bin Ahmad Shukori.

Pelbagai aktiviti menarik diadakan antaranya pertunjukan bot peronda laju milik Jabatan Perikanan Malaysia, pelepasan anak penyu ke laut lepas dan penanaman pokok kelapa oleh Pegawai Daerah dan ketua-ketua agensi, swasta dan badan bukan kerajaan. 

Selain itu aktiviti pembersihan pantai, pelepasan anak penyu, fish scooping, pameran ikan dan penyu, pertandingan mewarna dan booth pameran dan jualan produk perikanan serta uji rasa produk perikanan turut diadakan kepada awam bagi memupuk tanggungjawab awam terhadap alam sekitar iaitu aset yang perlu dijaga dan paling berharga.

Program yang memberi kesedaran dan kefahaman kepada komuniti mengenai kepentingan hidupan dan ekosistem marin bagi menerapkan rasa sayang terhadap hidupan marin seperti penyu dan sebagainya.

Penglibatan komuniti setempat dan luar diharapkan dapat membentuk jalinan kerjasama yang baik bersama agensi kerajaan dan swasta di dalam penjagaan alam sekitar dan ekosistem marin bagi memastikan generasi yang akan datang dapat mewarisi keindahan dan dapat melihat hidupan marin bebas seperti hari ini.

#kita tidak mewarisi alam sekitar daripada nenek moyang kita, tetapi kita meminjamnya daripada generasi akan datang.

Bahagian Kemasyarakatan
Jabatan Pembangunan Komuniti Dan Sosial
Majlis Perbandaran Manjung






0 Comments:

Post a Comment