About

Sunday 19 February 2023

PROGRAM GOTONG-ROYONG KOMUNITI KAMPUNG BATU 14 LEKIR DENGAN KERJASAMA PBT MEMUPUK NILAI MURNI DAN PERPADUAN

Bertempat di Sekolah Rendah Agama Rakyat (SRAR) Khairiah dan Masjid Al-Khairiah, Batu 14 Lekir, Sitiawan telah diadakan program gotong-royong perdana membersih dan menceriakan kawasan persekitaran masjid, sekolah dan tanah perkuburan islam.

Program ialah anjuran daripada SRAR Khairiah dan Jawatankuasa Masjid Al- Khairiah, Batu 14 Lekir telah mendapat bantuan kerjasama daripada Jabatan Kesihatan Persekitaran dan Perkhidmatan Bandar Zon 2 (Sitiawan) Majlis Perbandaran Manjung (MPM).
Aktiviti gotong-royong yang diadakan sebagai wadah memupuk nilai murni dan perpaduan dikalangan penduduk kampung serta mampu mewujudkan semangat kekitaan antara agensi kerajaan dan penduduk setempat.
Sebagaimana kebiasaan, amalan dan aktiviti untuk bergotong-royong di kawasan perkampungan amat terbatas kerana ketiadaan mesin dan jentera sesuai yang diperlukan dan juga kekangan mengguna tenaga kerja generasi muda dan kuat yang dilihat mula melupai amalan bergotong-royong yang di warisi sejak zaman berzaman.

Diatas keprihatinan tersebut pihak Jabatan Kesihatan Persekitaran dan Perkhidmatan Bandar MPM membantu menyediakan jentera Backhoe dan kemudahan tong sampah Armroll untuk kemudahan kutipan sampah pukal ditambah pula dengan sokongan tenaga kerja anggota MPM yang mesra komuniti dan penduduk kampung yang rajin dan sentiasa bersedia berganding bahu untuk mewujudkan kawasan persekitaran yang bersih, selamat dan ceria.
Sekalung penghargaan dan terima kasih kepada Jabatan Kesihatan Persekitaran dan Perkhidmatan Bandar MPM yang mewujudkan hubungan sosial yang baik dalam kalangan masyarakat pelbagai lapisan usia.

Bahagian Kemasyarakatan
Jabatan Pembangunan Komuniti dan Sosial
Majlis Perbandaran Manjung













0 Comments:

Post a Comment