About

Sunday 9 February 2020

PROGRAM GOTONG ROYONG ANTI DENGGI DI TAMAN SUNGAI WANG, AYER TAWAR

Komuniti Taman Sungai Wang, Ayer Tawar hari ini melaksanakan Program Gotong Royong Anti Denggi di kawasan penempatan komuniti.

Program anjuran KRT Taman Sungai Wang dengan kerjasama Jabatan Kesihatan Persekitaran Dan Perkhidmatan Bandar dan Unit Landskap Majlis Perbandaran Manjung telah menganjurkan program bersepadu pembersihan kawasan perumahan.

Menurut statistik Kementerian Kesihatan persekitaran kawasan perumahan awam merupakan salah satu kawasan kes wabak denggi paling tinggi. 

Justeru itu, matlamat program adalah bagi mewujudkan kesedaran dikalangan komuniti setempat terhadap keperluan dan tanggungjawab menghapuskan tempat pembiakan dan cara mencegah pembiakan nyamuk aedes di kawasan penempatan.

Semangat gotong royong juga perlu diterapkan secara konsisten di kawasan komuniti bagi memerangi wabak denggi bagi memastikan komuniti hidup dalam keadaan selesa, selamat dan terkawal daripada wabak denggi disamping dapat menyemai sikap komuniti yang peka melindungi keluarga dan jiran tertangga.

Semoga usaha murni yang dilaksanakan oleh komuniti pagi ini dapat memberi kesedaran kerana kebersihan kawasan memainkan peranan dan memerlukan kerjasama daripada semua pihak.

Bahagian Kemasyarakatan
Jabatan Pembangunan Komuniti Dan Sosial
Majlis Perbandaran Manjung




0 Comments:

Post a Comment