About

Saturday 28 May 2016

FESTIVAL & PERTANDINGAN SILAT SENI TERBUKA GANGGA NEGARA 2016



Persatuan Pencak Silat Sri Gayong Panglima Ulung Malaysia dan Majlis Perbandaran Manjung serta agensi-agensi kerajaan daerah Manjung telah menganjurkan Festival & Pertandingan Silat Seni Terbuka Gangga Negara 2016 di Kompleks Tertutup Majlis Perbandaran Manjung pada 28 dan 29 Mei 2016.

Festival yang berlangsung pada hari sabtu dan ahad tersebut adalah penganjuran yang julung kali diadakan dan telah berjaya menarik penyertaan lebih 300 pesilat-pesilat seluruh negara. Pasukan silat Selangor Junior telah muncul sebagai juara keseluruhan bagi pertandingan tersebut.

Perasmian pembukaan festival ini telah disempurnakan oleh Setiausaha Majlis Perbandaran Manjung, En. Ismail Bin Ibrahim, AMP. Sepanjang dua hari festival dan pertandingan tersebut berlangsung, pengunjung telah dihidangkan dengan pelbagai elemen-elemen kebudayaan melayu seperti pemakaian busana-busana lama melayu, penggunaan alatan dan senjata seperti keris dan juga alunan irama-irama melayu lama menggunakan gendang, serunai dan sebagainya. 









   






0 Comments:

Post a Comment